Mniej azbestu w Gminie Żarki
Blisko 238 ton azbestu zostało zutylizowanych na terenie jurajskiej gminy za sprawa wdrażania Programu Usuwania i Utylizacji Azbestu i Wyrobów zawierających azbest.
Miejscy urzędnicy dokonali podsumowania i złożyli konieczne dokumenty do rozliczenia. Do połowy czerwca 2012 r. wywieziono z terenu gminy Żarki 237, 893 tony szkodliwego azbestu. Od 130 mieszkańców odebrano i zutylizowano wyroby azbestowe. Z dachów budynków mieszkalnych zdjęto: 100, 548 ton, natomiast z budynków gospodarczych 40,184 tony. Od mieszkańców odebrano również 97,161 tony zdemontowanego wcześniej azbestu.
Przypomnijmy, iż w kwietniu 2011 r. zbierane były wnioski od mieszkańców, którzy deklarowali udział w programie i określali rok, w których chcą utylizować odpady. Następne miesiące upłynęły na wykonaniu szczegółowej inwentaryzacji, również fotograficznej. U 130 osób, które złożyły wnioski na 2011/2012 r. wykonano zdjęcia budynków mieszkalnych lub gospodarczych, na których znajduje się azbest oraz azbestu zdemontowanego. Miejscy urzędnicy przygotowali i złożyli dokumentację do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Ogłosili nabór dla firm, które chcą wykonywać utylizację azbestu na terenie gminy Żarki. Konsekwencją złożenia wniosku była konieczność podjęcia kolejnej uchwały przez Radę Miejską o zaciągnięciu pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu. Zarząd WFOŚiGW pochylił się nad wnioskiem z gminy Żarki w połowie września. Przyznał pożyczkę oraz dotację. W dniu 11 października 2011 r. została podpisana umowa między Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a Gminą Żarki. Dzięki niej gmina Żarki wykorzystała 258 633,08 zł oraz wkład mieszkańców 22 885, 52 zł.
- Uzyskaliśmy zamierzony efekt ekologiczny, dzięki temu będziemy się starać o umorzenie pożyczki. Planujemy także kontynuacje programu na rok 2013 - mówi burmistrz Klemens Podlejski.
17
LIP
2012
1569
razy
czytano