e-Składka. Nowe zasady opłacania składek
Od 1 stycznia 2018 roku nowe przepisy ułatwią przedsiębiorcom opłacanie składek. Zamiast kilku wpłat na różne rachunki bankowe wystarczy jeden przelew do ZUS. Od 1 stycznia 2018 r. każdy przedsiębiorca opłaci składki jednym przelewem na swój indywidualny numer rachunku składkowego. Zamiast trzech albo czterech przelewów miesięcznie, będzie wysyłać tylko jeden przelew łącznie na:
• ubezpieczenia społeczne,
• ubezpieczenie zdrowotne,
• Fundusz Pracy,
• Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
• Fundusz Emerytur Pomostowych.
Co się zmieni od 1 stycznia 2018 roku?
Od 1 stycznia przedsiębiorcy będą opłacać składki zwykłym przelewem. Na przelewie należy wpisać tylko numer rachunku bankowego – indywidualny numer rachunku składkowego. Nie trzeba podawać dodatkowych informacji, takich jak numer NIP, REGON czy PESEL. Zakład Ubezpieczeń Społecznych od razu zaksięguje i rozliczy wpłatę na koncie płatnika.
Każdą wpłatę ZUS podzieli proporcjonalnie na wszystkie ubezpieczenia i fundusze. Zrobi to na podstawie składek z ostatniej deklaracji rozliczeniowej. Gdy przedsiębiorca będzie miał długi składkowe, to wpłata na indywidualny numer rachunku składkowego pokryje najstarszą należność. Może to spowodować zadłużenie za bieżący okres, co wpłynie m.in. na prawo do zasiłku chorobowego. Przedsiębiorca podlega dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu tylko jeśli opłaca składki w terminie i w pełnej kwocie.
Przedsiębiorca, który ma problemy finansowe i nie jest w stanie w całości spłacić zaległych składek powinien zwrócić się do ZUS. Z Zakładem można podpisać umowę o ratalną spłatę zadłużenia. Taka umowa zapewni objęcie ubezpieczeniem chorobowym i prawo do świadczeń. Z usług doradcy ds. ulg można spotkać się codziennie w godzinach otwarcia placówek ZUS. Doradca pomoże w zgromadzeniu, przygotowaniu i wypełnieniu potrzebnych dokumentów.
W jaki sposób płatnicy otrzymają nowy numer rachunku?
Informację o indywidualnym numerze rachunku składkowego ZUS wyśle listem poleconym. Część przedsiębiorców już je otrzymała, bowiem wysyłka rozpoczęła się 1 października
2017 r. List jest wydrukowany na papierze ze znakiem wodnym. Informację o numerze rachunku składkowego ZUS wysyła na adres siedziby firmy albo na adres do korespondencji. Dlatego warto sprawdzić, czy na pewno w bazie ZUS są aktualne dane adresowe. Jeśli dane są niepoprawne lub się zmieniły – trzeba je skorygować jak najszybciej. Nowy płatnik, czyli osoba, która dopiero rozpocznie pracę na własny rachunek, informację o numerze rachunku składkowego otrzyma pocztą niezwłocznie po założeniu konta płatnika składek.
Z czego się składa rachunek składkowy?
Indywidualny numer rachunku składkowego składa się z 26 cyfr. W numerze rachunku będzie zawarty numer identyfikujący ZUS i numer NIP płatnika składek (ostatnie 10 cyfr).
Ważne!
Jeśli do końca grudnia 2017 roku przedsiębiorca nie dostanie z ZUS informacji o numerze rachunku, albo jeśli zgubi list, powinien koniecznie skontaktować się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Numer rachunku otrzyma w każdej placówce ZUS lub w Centrum Obsługi Telefonicznej (nr tel.: 22 560 16 00).
Bank nie „podpowie” nowego numeru rachunku składkowego. Przedsiębiorca musi go znać.
Rachunek składkowy powinien zawierać numer identyfikacyjny ZUS tj. 60000002026, a ostatnie 10 cyfr rachunku to numer NIP płatnika. Przed rozpoczęciem wpłacania warto zweryfikować, czy numer jest prawidłowy. Będzie można to sprawdzić w każdej placówce ZUS.
Jeśli przedsiębiorca nie będzie znał swojego numeru rachunku, nie opłaci składek w 2018 roku. Dotychczasowe rachunki do wpłat zostaną zamknięte 31 grudnia 2017 roku.
Więcej informacji na temat e-Składki znajduje się na stronie www.zus.pl/eskladka
23
PAŹ
2017
889
razy
czytano