RGKOŚrH/763/11/08 Żarki 07.10 .2008r.
Decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie ;
•
art.46a ust.1 i 7 pt. 4, art.48 ust. 2 pt. 1i pt. 1a, art.56 ust.1,
ust.2, ust.3 oraz ust.7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony
środowiska ( tekst jednolity Dz.U. Nr 25 z 2008r., poz. 150 ),
•
§4 i §5 rozporządzenia rady ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w
sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco
oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z
kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o
oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. nr 92 poz. 769 z 2005r.),
•
art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. 2000r. Nr 98 poz. 1071),
po
rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.07.2008r. złożonego przez Referat
Przedsięwzięć Publicznych Promocji Gminy i Gospodarki Gruntami UMiG
Żarki w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody
na realizację przedsięwzięcia polegającego na
• przebudowie ul. Stary Rynek i placu Jana Pawła II w Żarkach jako przestrzeni publicznej miasta.
po zajęciu stanowiska przez Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody w Katowicach ,
po uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym oraz Starostą Powiatu Myszkowskiego
Orzekam
I.
Określić środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację
przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ul. Stary Rynek i
placu Jana Pawła II w Żarkach jako przestrzeni publicznej miasta.
A. Rodzaj i miejsce realizowanego przedsięwzięcia .
Inwestycja
obejmie rewitalizację obszaru Starego Rynku w Żarkach o powierzchni
6 243,75 m2 polegającej na podzieleniu go na trzy strefy :
- plac przestrzeni publicznej umożliwiający odbywanie się różnego typu imprez,
- część parkowo - rekreacyjna,
- część
usługowa , gdzie na płycie rynku infrastruktura pozwalać będzie na
organizowanie różnego typu kawiarenek letnich oraz wystawianie stoisk
zewnętrznych z lokali handlowych lokalizowanych w kamieniczkach przy
placu.
Oraz przebudowę sieci kanalizacji deszczowej , sanitarnej , wodociągowej i elektrycznej.
Inwestycja
będzie realizowana w obrębie działek o nr ewidencyjnych 2209/2,
D-2210, D-2208 stanowiących własność gminy oraz 2209/1 – będącą
własnością Skarbu Państwa – w dyspozycji Gminy Żarki na cele realizacji
inwestycji.
B. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym
uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów
naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich .
• Planowana inwestycja realizowana będzie w obszarze Starego Rynku w Żarkach i obejmuje powierzchnię 6243,75 m2 .
• Inwestycja będzie realizowana w Żarkach na działkach o numerach geodezyjnych 2209/2, D-2210, D-2208 oraz 2209/1 .
• Przebudowa będzie obejmowała wykonanie :
a) placu przestrzeni publicznej umożliwiającej odbywanie się różnego typu imprez ,
b) części parkowo – rekreacyjnej ,
c) części usługowej ,
d) przebudowie sieci kanalizacji deszczowej , sanitarnej , wodociągowej i elektrycznej.
•
Na obszarach bezpośrednio sąsiadujących z terenami podlegającymi
ochronie akustycznej roboty budowlane powinny być prowadzone wyłącznie
w porze dnia (600-2200) .
• Budowa będzie prowadzona w sposób minimalizujący emisję do powietrza poprzez:
a). unikanie zbędnej koncentracji prac budowlanych z wykorzystaniem sprzętu
mechanicznego na terenach zwartej zabudowy mieszkaniowej,
b). stosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym ,
c). eliminowanie pracy maszyn i urządzeń na biegu jałowym .
•
Ścieki bytowo gospodarcze powstałe na terenie budowy będą gromadzone w
nieprzepuszczalnych , przenośnych urządzeniach sanitarnych na terenie
baz ekip budowlanych oraz okresowo wywożone przez firmy posiadające
stosowne pozwolenie .
• Gospodarka odpadami podczas prowadzenia
prac przy budowie powinna uwzględnić zasadę minimalizacji ilości
powstających odpadów oraz zgodny z zasadami ochrony środowiska sposób
postępowania z odpadami, których powstaniu nie dało się zapobiec .
•
Prace budowlane przy realizacji przedsięwzięcia nie mogą spowodować
naruszenia wymaganych standardów wynikających z przepisów ochrony
środowiska.
• Ścieki opadowe z odwodnienia jezdni i chodników
odprowadzane będą za pomocą wpustów ulicznych i przykanalików
włączonych do projektowanych kanałów deszczowych .
• Ścieki bytowo gospodarcze odprowadzane będą do istniejącej kanalizacji a następnie do oczyszczalni ścieków.
• Gospodarka odpadami podczas eksploatacji powinna być zgodna z zasadami ochrony środowiska .
C. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym
•
W projekcie budowlanym określić sposób zagospodarowania mas ziemnych
usuwanych lub przemieszczanych w związku z realizacją inwestycji
zgodnie z art. 2 ust.2 pkt 1 ustawy o odpadach.
II. Charakterystyka całego przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji.
U Z A S A D N I E N I E
Wnioskiem z dnia 08.07.2008r. Referat Przedsięwzięć Publicznych
Promocji Gminy i Gospodarki Gruntami UMiG Żarki wystąpił do
Burmistrza Gminy Żarki w sprawie wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach zgody na realizację ww. przedsięwzięcia .
Zgodnie z §3 ust 1 pt. 56 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9
listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć
mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczególnych
uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia
raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. nr 92 poz. 769 z
2005r.), przedmiotowe przedsięwzięcie zalicza się do mogących wymagać
sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko i wymaga w tym
zakresie zasięgnięcia opinii Państwowego Powiatowego Inspektora
Sanitarnego w Myszkowie oraz Starosty Powiatu Myszkowskiego w sprawie
obowiązku sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na
środowisko wnioskowanej inwestycji oraz jej zakresu.
Ze względu na
charakter planowanego przedsięwzięcia, przewidywany rodzaj i skalę
oddziaływania , uwzględniając opinię Państwowego Powiatowego Inspektora
Sanitarnego w Myszkowie (postanowienie Nr NS/NZ/523/41/08 z dnia
24.07.2008r.) , opinię Starosty Powiatu Myszkowskiego ( postanowienie
Nr OŚR 7633/42/0 8 z dnia 28.07.2008r.) oraz
stanowisko
Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody zawarte w piśmie nr
ŚR/III/66131/103/08 z dnia 25 lipca 2008r. postanowieniem nr RGKOŚRH
/763/11/08 z dnia 26.08.2008r. odstąpiono od obowiązku sporządzenia
raportu.
Stosownie do art. 51 ust. 1 pt.3 Prawa Ochrony Środowiska
tutejszy urząd pismem nr GKMOŚr H 763/11/08 z dnia 25 lipca 2008r.
wystąpił do Wojewódzkiego Konserwatora Przyrody w Katowicach o
zajęcie stanowiska czy przedmiotowe przedsięwzięcie będzie
oddziaływać na obszar Natura 2000. Pismem nr ŚR/III/66131/103/08 z
dnia 25 lipca 2008r.
Woj. Konserwator Przyrody zajął stanowisko ,że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie powodować takiego oddziaływania .
Zgodnie
z art. 48 ust.2 ustawy Prawo ochrony środowiska decyzję o
środowiskowych uwarunkowaniach wydaje się po uzgodnieniu z organem
ochrony środowiska oraz z organem, o którym mowa w art.57 ww. ustawy.
Postanowieniem nr NS/NZ/524/39/08 z dnia 18.09.2008r. Państwowy
Powiatowy Inspektor Sanitarny w zakresie wymagań higienicznych i
zdrowotnych, a postanowieniem nr OŚR 7633/42-1/2008 z dnia 25.09.2008r.
Starosta Powiatu Myszkowskiego w zakresie ochrony środowiska uzgodnili
ww. inwestycję.
W toku przeprowadzonego postępowania
administracyjnego uwzględniono szczegółowe uwarunkowania
przedstawione w §4 i §5 ww. rozporządzenia. Skala i rodzaj planowanego
przedsięwzięcia nie wskazują na możliwość wystąpienia negatywnego
oddziaływania na wymienione w § 5 pt. 2 elementy środowiska , obszary
o znaczeniu historycznym , kulturowym i archeologicznym oraz zdrowie i
życie ludzi przebywających w obszarze oddziaływania przedmiotowej
inwestycji.
Zgodnie z art. 61 Kodeksu Postępowania
Administracyjnego organ zawiadomił strony o prowadzonym postępowaniu
administracyjnym .
Z uwagi na fakt, że liczba stron postępowania w
sprawie wydania niniejszej decyzji przekracza 20 na podstawie art. 49
KPA oraz art. 46a ust. 5 Prawa Ochrony Środowiska strony były
powiadamiane o czynnościach organu przez obwieszczenia na tablicach
ogłoszeń , oraz na stronie internetowej tut. urzędu .
Realizacja
przedmiotowego przedsięwzięcia jest zgodna z ustaleniami planu
zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Żarki .
W przewidzianych ustawami terminach do toczącego się postępowania nie wniesiono uwag i wniosków.
Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.
P O U C Z E N I E
Od
decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w
Częstochowie za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żarki w
terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Decyzja o środowiskowych
uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia wiąże organ
wydający decyzję, o której mowa w art.46 ust.4 pkt.2-9 ustawy Prawo
ochrony środowiska.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody
na realizację przedsięwzięcia nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza
prawa własności i uprawnień osób trzecich.
Zgodnie z art.46 ust.4b
ustawy Prawo ochrony środowiska niniejszą decyzję dołącza się do
wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art.46 ust.4 ww. ustawy.
Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem
czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
zgody na realizację przedsięwzięcia stała się ostateczna. Termin ten
może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego
przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki
określone w niniejszej decyzji.
Burmistrz
Miasta i Gminy Żark